Monday, August 24, 2009

puasa ku..

Alhamdulillah dh 3 hari kite berpose dbulan yg mulia ini..
Hari pertama berpuase berbuka dan bersahur bersama keluarga terchenta... wah.. meriah nyah..xmuat meja dibuat nye.. pendek kata macam2 ada..dengan nasik & lauk pauk,kudap2pan a.k.a kuih muih(kata mak aku lah), cempedak goreng,burger (yg nie kakak aku yg teragak, so kami juga teragak nk mkn,jd die buat kn),buah2an,dan 2 jenis air..meriah..mcm makan beradap lakz(mcm pengantin tuh) ..hehe..

hari kedua mak n kakak ku gigih memasak.. aku hanye tolong sikit2 jek..like kupas bwg,basuh magkuk2 yg dh dgunakn,blender2 mne yg nk dbelender n etc. bukan malas yek.. aku sibuk mengemas brg2 nk balik JB..hahaha itu adalah alasan semata2..sila jgn jadikn aku role model anda yek..hehe perasan sekejap..

hari kedua juadah berbuka agak meriah juga, ade smbal kerang, syur kangkung,ikan goreng,sambal jawa (sejenis sayur yg ade dlm nasik ambang tuh..ala yg ade tempe,soo hoon, kentang,cili hidup n d goreng bersama tu),kuih ketayap (lempeng hijau yg ade inti kelapa didalam) dan air oren+sirap (resepi mak). aku tapau segala bagai makanan tuh dan berbuka & seterus nye bersahur secara sendirian di JB.

hari ketiga ku ala kadar sahaja tiada lagi juadah yg meriah sebegitu.hehe..Semua makanan hari ini adalah dbeli secara sendirian di bazar ramadhan terdekat yek.. mood untuk menjelajah bazar2 ramadhan belum ade lagik...tambahan bila seorang diri..sesi merayap agak terbatas.. jadi hanye yg dekat ni dulu aku terjah.. yg lain sila tunggu kemunculan aku..(bila agak nye tuh ek???)lalalala..

hasil rembatan aku petang tadi di bazar ramadhan stadium larkin ~semua gambar adalah hasil ikhsan goggle yek..xsempat nk snap gmbr dh selamat msk perot ku yg cumel itu..hik..hik..

1.nasi kerabu daging bakar~untuk berbuka





2.Soto nasik~untuk sahur nanti



3. kuih muih (kuih cara berlauk+karipap) Rm 2 henggit..kuih x sodap..xhabis pon..tu lah tamak kn
4. air soya

errrghhh..alhamdulillah.. kenyang sudah..lalalala

p/s:menikmati juadah berbuak secara sendirian xde nikmat lah..kalu ramai2 syok..boleh rebut2.. teringat zaman kecik2 dulu..selalu kne marah ngn ayah berlumaba2 makan..hik.hik..

4 comments:

..::daria::.. said...

menu no 1 tu btul2 buat perut aku smakin lapo skang..btul2 menggoncang iman..huhu

~H @ N i ~ said...

Daria: Sabo noma sabo..tinggal setengah ari jek agi..

tapi nasi kerabu tu mmg sodap..ermm mcm nk beli lagi ri ni la..hik3

adibah said...

aku suka kueh talam berlauk... payah nak jumpa dah sekarang nih...


selamat bersahur.. !:-)

~H @ N i ~ said...

adibah:ha'a.. susah nk dpt yg bto2 sedap..

Bln pose nie ngidam nk mkn mcm2 lak..hehe.. teringin nk mkn cream puff lak.. ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails