Tuesday, September 1, 2009

ADAP MENGUAP/SANGAP

aku copy paste dr email yg aku dapat... thanks a lot min atas email nie..

mari berkongsi..
ape yg aku dapat aku kongsi bersama uouls,
moga sama2 dapat manfaat nye..

.............................................................

Menguap.....semua orang menguap termasuk juga
saya... tetapi kadang kala
kita terlupa ataupun juga kita tidak tahu ataupun
kita tidak mahu ambil tahu
apakah keburukan menguap.
Adapun kalau mengikut hukum, semasa menguap
hendaklah kita menutup mulut ...
ini rasanya kebanyakan orang
tahu,Alhamdullilah. ... kan manis gitu..


Tapi seperkara yang orang jarang berikan perhatian
ialah bunyi yang keluar
dihujung proses tersebut bunyinya pula
dan pelbagai bunyi menandakan kepuasan melakukan
perbuatan menguap ini.

Mengikut penjelasan seorang ustaz yang saya temui
baru2 ini setelah saya
ditegur menguap sambil mengeluarkan bunyi yg agak
kuat juga Syaitan sangat
menyukai bunyi menguap bahkan bunyi itu merupakan
satu hiburan bagi
syaitan..? astarafilullah. .! begitu
rupanya...lalainya saya.

Jadi pesan ustaz tersebut..bukan tidak boleh menguap
tetapi janganlah
mengeluarkan bunyi-bunyia tetapi ucapkanlah
istirifar selepas menguap
supaya kita tidak menjadi kawan syaitan
menghiburkan syaitan-sukakah kita
bila syaitan seronok? sudahlah seharian hidup kita
ini penuh dengan dosa
dan maksiat yang kadang2 tidak kita
sedar,setidak2nya usaha kita yang
sedikit ini dapat memperteguhkan dan memulihkan
keimanan kepada ALLAH
subhanawataala dan menjauhkan fitnah syaitan...
insyallah... ..



~cumel jek tgk baby menguap nie.. rase nk gigit jek mulot die..hik3~

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails