Thursday, November 12, 2009

Bila langit mula mendung

Just to share with all of u, tadi mase dok belek2 email tejumpe email ni.. dah lame tapi bile bace macam best jek.. so aku tepek la kat sini..

Kekadang terdengar bebelan orang-orang di sekeliling Kita,
"Cuaca buruk je akhir-akhir in ye.." Soalnya, kenapa hujan dikatakan cuaca buruk?

Berapa ramai di kalangan Kita yang mengeluh bila Hari hujan?
- Iskk, tak kering la baju kalau asyik hujan je..
- Alahai, hujan laaagiiii
- Tiap-tiap Hari hujan...susah la mcm in
- Payah nak buat apa2 kalau
Hujan
- Tak boleh balik lagi, hujan !

Bukankah bebelan-bebelan itu lebih baik digantikan dengan DOA : "Allahumma syaiyiban nafi'a" (Ya Allah, Ya Tuhan kami! Jadikan hujan ini bermanfaat buat kami).

Hakikatnya, hujan itu rahmat.

"Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya) ." (Al-A'raf : 57)

Sebenarnya hujan terlalu banyak manfaatnya.
1. Membersihkan udara
2. Menyubur tanaman
3. Membekal air ke empangan

Ini sikit sahaja senarai kebaikannya. Ada banyak lagi.

Kenapa orang selalu "bad mood" bila hujan?

"Hujan tidak, mendung pun tidak, tiba-tiba je bermuram in..?" Macam biasa dengar ayat TU kan ? Seolah-olah sinonim sungguh hujan dengan suasana muram/tak best. Kesian hujan.

Sedarkah Kita? Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat manusia. Sebab itu, Nabi pun pernah pesan, bila hujan turun, DOA mustajab.

Sekarang ini, di tempat Kita hampir tiap-tiap Hari hujan. Tiap-tiap Hari Ada masa untuk DOA menjadi mustajab. Kenapa lepaskan peluang dengan keluhan sia-sia di saat pintu-pintu langit sedang terbuka?

"Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah" (al-Qamar : 11)

Maka, BERDOALAH. Semoga Hari ini lebih baik dari semalam. Dan semoga, Hari esok akan lebih baik. Dalam ilmu tasawwuf Dan ilmu-ilmu fardhu Ain lain pun Ada juga mengingatkan Kita tentang kebijaksanaan Allah.

Lihatlah firman Allah yg bermaksud : "Dan Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; Dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya." (Al-Mukminun : 18)

Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru Hari ini Kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kepada Kita sekarang ini Ada sebabnya, Ada sukatannya. Kemudian, air itu akan disimpan di bumi. Selama mana? Itu semua rahsia Allah.

"Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air Dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian kami berikan kamu meminumnya; Dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya." (al-Hijr : 22)

Semoga Ada iktibar untuk peringatan Kita.

"Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit Dan bumi Dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan." (Surah Hud : 123)

Nota tumit kaki: So lepaih in bila hujan jangan ler bersungut ek.Berdoa ler banyak2. =)

7 comments:

sI tEDI said...

hujan atau panas ada rahmat yang tersendiri..

cuma bila hujan.. nelayan dan penoreh getah agak sukar menjalankan rutin harian!

~H @ N i ~ said...

Si tedi: Betol3 (sambil tiru gaya upin & ipin) hehe =)

wawa said...

hani jom join aku tadah tgn..kite doa mustajab...

~H @ N i ~ said...

wawa: Mari..semoga doa kite dimakbul kn..aminn... =)

zella said...

alhamdulillah,harini kat sni xhujan...

p/s:smlm dh hujan lbt..

..::daria::.. said...

aku penah baca satu katun dlm majalah ujang dulu2 kala..

ada sorang mamat yg tpksa berteduh kt satu bus stop sbb ujan membebel2 nape la ujan time2 dia nk g keje?habis basah kuyup la apa la..

kt ujung kusi bus stop tu ada sorang apek tanya mamat tu..

"lu marah sama sape?"

ye, aku insaf lepas bca katun tu.kalo ujan, kalo kita marah or merungut sma mcm kita marah Tuhan..

Nauzubillah.

~H @ N i ~ said...

Zella:Kat JB ujan hari ni.. =)

Daria: Ternyata majalah ujang bukan sekadar majalah berunsur kn hiburan semata2..

Ye lah kadang2 kita nie xperasan yg kite menolak ketentuan nye.. nauzubillah.. Jadikan lah iktibar,

kalu xmo bersyukur jadi lah apek nanti..hehe =)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails