Monday, December 21, 2009

ANDAI ITU TAKDIRNYA...

Oh TUHAN teguh kan lah keimanan untuk ku meenempuhi suratan kehidupan, walaupun dihati rasa terkilan, tapi apakan daya semua takdir tuhan....


Tajuk macam dah penah ade je kat n3 lepas je kn..ape beza nye nie???meh aku nk story mory..Dalam n3 aku yg sebelum nie aku ada mentioned yg aku ade bace novel kn?? ingat x? eh korang x bace n3 aku yg lepas2 yek.. ermm xpe lah, aku just review balik yek... last Friday aku ade bace 1 novel yg aku pinjam dari 1 of my frends. saje jek pinjam untuk mengisi mase2 teluang, ye lah kn cuti panjang kn.. dari jumaat till ahad, even aku bukan lah seorang yg addict dengan novel tapi aku layan jugak novel2 lagi2 kalu jalan cerita die kebabo.. so d pendek kn cerita novel yg aku bace nie mmg tahap meleleh, tahap super best, tahap kebabo..serius uouls.. aku kalu bace novel cerita die ala2 jek aku bace skip2 jek, mula2 bace sinopsis, then bace depan sikit ble agak2 buhsan jek ayat2 die aku bce tengah the kalu buhsan jugak aku terus langkau page akhir.. but yg nie 1 ayat pon aku xdek skip okeh..means novel nie sangat terbaek bg aku yg bukan addcit terhadap novel yek.


so tajuk novel tu adalah seperti tajuk n3 ini ~ANDAI ITU TAKDIRNYA
Penulis~ SITI ROSMIZAH
Terbitan:Buku Prima Sdn Bhd
Edaran: Alaf 21

so mari kita layan sinopsis nya:-

Aleya, seorang gadis yang cantik dan berlatarbelakangkan keluarga sederhana, dalam diam menyimpan perasaan pada seorang anak tokoh korporat yang ternama yang juga merupakan rakan sekuliahnya di universiti di United Kingdom, Syed Adam Aizril. Syed Adam Aizril, wajahnya yang tampan menjadikan dia kegilaan ramai gadis. Limpahan kemewahan meletakkan ego dan kesombongan di singgahsana yang paling tinggi.Mentalitinya yang mementingkan darjat dan kedudukan telah menutup pintu hatinya untuk mendengar bicara hatinya sendiri yang pada ketika telah mula ada getaran buat Aleya.

"Salahkah Leya mencari sedikit bahagia? Mengapa Leya tak pernah dapat merasainya? Hina sangatkah Leya sebab beribu dan berbapakan orang miskin? Memang Leya miskan tapi Leya juga jugak ada maruah diri."

Terjadinya suatu perkara yang menyatukan mereka. Tapi kerana terlalu ego, sombong dan mementingkan darjat, begitu hina Aleya dilayan Syed Aizril.

"Saya telah menjadi balu sebelu masanya dan anak-anak saya juga telah menjadi anak yatim sebelum masanya. Sembilan bulan saya mengandung mereka tanpa suami di sisi. Saya pekakkan telinga mendengar cemuhan masyarakat sekeliling."

Kuasa cinta, tiada siapa yang dapat menghalang. Mereka kembali bersatu atas penyesalan Syed Aizril. Ketika ingin menyulam bahagia dan menyemai kasih antara dua hati, munculnya Sharifah Emilin, sepupu kepada Syed Aizril yang membuat onar. Sharifah Emilin yang penuh di hatinya dengan ego, bongkak dan iri hati ingin menunaikan dendamnya pada Aleya yang dianggap merampas Syed Aizril yang konon dianggap sebagai kekasihnya. Namun, di hati Syed Aizril, hanya Aleya yang bertakhta.

"You dengar sini Zril, dendam I tak habis kat sini. I bersumpah, I akan pastikan hidup you musnah...musnah sebagaimana you musnahkan hidup I. I takkan lepaskan you. You tetap akan jadi milik I. I janji Zril, I janji."

Namun, ada kalanya cinta mereka teruji di tengah jalan. Kerana keegoan seorang lelaki yang menuncak, Syed Aizril telah melakukan kekhilafan yang hanya merugikan dirinya sendiri dan hampir-hampir menyebabkan dia kehilangan cinta sucinya.

"Leya jangan tinggalkan abang. Kembalilah sayang, kembalilah. Jangan teruskan perjalanan itu. Berilah abang peluang untuk membahagiakan Leya. Hentikan perjalanan itu sayang, pandanglah ke belakang walaupun cuma seketika."

Salahkah Aleya kerana memilih Syed Aizril dalam hidupnya?

"Namun dia terleka sebentar dengan kebahagiaan palsu yang diciptakan oleh suaminya. Habis manis sepah dibuang. Dia akhirnya menjadi pengemis cinta pada suaminya sendiri. Akhirnya dia telah terluka untuk kedua kalinya tetapi kali ini kelukaannya lebih dalam hingga meragut nyawanya sendiri. Itulah kisah perempuan yang bernama Nur Aleya binti Idris."

Cinta...cinta telah menjadikan ALeya, gadis yang pendiam dan berperibadi sederhana, seorang yang kuat, tabah, tegas dan berani, walau dalam hatinya penuh cinta dan kasih.

"Selama aku miniti liku-liku kehidupan yang penuh onak dan duri ni, aku tidak pernah pasrah dalam hidupku. Andai itu takdir-Nya sebelum menggapai bahagia aku redha. Namun sampai waktu apabila aku tidak mampu bertahan lagi, hatiku lebih keras dari kerikil."

Cinta...cinta telah mengubah Syed Aizril yang ego dan sombong kepada seorang tang sangat menghargai cinta dan kasih sayang.

"Leya, abang janji dengan nama ALLAH abang akan menjaga Leya hingga ke nafas yang terakhir. Percayalah sayang. Leya takkan keseorangan lagi. Abang sayang Leya dengan penuh hati abang."



aku mengambil mase 1 hari setengah perabih bace novel nie, so overall aku bagi 5 out of 5 starts. pada aku penulis berjaya membuat pembaca mendekati kisah dalam novel nie, seriusly aku betol2 menghayati setiap bait2 ayat dalam cerita nie..

mase 1st bace aku masih boleh kawal perasaan pas2 tu menangis x henggat.. siap sedu sedan bagai..hehe.. sadis sangat aku rase..so sape2 yg blom bace better bace best uouls aku gerenti punya lah..hehe..

Jumaat malam aku layan novel nie sampai 4 pagi waktu tu air mata yg bejurai x soh nk ckp lah, basah dh baju aku, tisu mmg x cukup la nk lap, kalu tadah mahu penuh sebotol mineral yg kecik tu kot..hehehe (ye ke?? nk tunjuk betapa sadis nye cerita ni..)

Sabtu mase mase gi servis kete aku angkut novel nie sekali, konon2 sementara tunggu kete do servis kang leh la aku abis kn bace novel nie. Hati meronta2 nk tau ending cerita (macam xleh nk selak page belakang jek kn) kalu selak page belakang x feel kang so aku pulun lah bace ayat demi ayat..uouls tau aku xleh nk bace pon, baru start 1 page ayaq mata den dh mula nk menitik.. terus xjadi.. kang xpasal2 org pikir lain plak.. dh la org ramai gilos kat perodua tuh..
jadi nye petang sabtu tu baru aku dpt abis bace.. fuh mmg tacing gile aku dibuatnye..


ape2 pon...dalam cerita ni banayak teladan boleh kita ambik.. macam2 ada..bebaloi2 bace..
macam mana aleya melayari hidup sendirian tanpa menharapkan bantuan org lain,lagi2 mase 1st die pregnant..semua die lalui sendiri, bayang kn die pregnant tanpa suami disisi dah tu dicemuh masyarakat sekeliling, mak and ayah sendiri dh buang die, keluarga metua memandang hina die..sampai lah saat2 di bersalin die lalui sendiri.. sib baik ade juga kawan yg masih nak bantu die..huh sanagt kagum ngn watak Aleya ni.. boleh kah aku SETABAH itu??....
Hope so..

Aleya pecaya yang cinta sejati hanya dtg dari hati yang tulus dan suci.. dia ada segalanya, sebagai ibu dia rela berkorban apa sahaja demi anaknya, dia sedar syurga seorang isteri d bawah kaki suami..even suami dia telah melukai jiwa dan raga nye, zahir dan batin nye tapi dia rela buat apa sahaja..dan demi cintanya pada yang ESA,, dia redhaa setiap ujian yang melanda.. kerana dia pevaya dengan ketentuan ilahi. ANDAI ITU TAKDIRNYA aku pasrah~










~Repekan oleh:H@ni~

2 comments:

zella said...

wah... sedihnya cik hani...
ade member suggest suh bc novel ni..
tp xberkesempatan lg...


p/s: hani... wat la shout out box... leh say hi selalu... heehehhe

~H @ N i ~ said...

Zella: Bace la zella best..hehe

ok2 nanti kite buat shout out box yek, bley hai kan.. nway tinkiu singgah blog kite.. (+_+)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails