Sunday, January 3, 2010

bahagia yg aku cari derita yg aku dapat

Semua org ingin kan hidup bahagia.. org gila sekali pon nak hidup bahagia.. tgk la bila dh gila pon mereka akan dimasuk kn ke dlm hospital yg dinamakn hospital BAHAGIA. bila org tegok kita gembira, bergelak ketawa, bertambah berat badan(chubby di sana sini) mengandung lemak.. org akan cakap "Wah BAHAGIA nya kau.." atau pon "BAHAGIA aku tgk kau sekarang yek" paling2 busuk pon org akan cakap " BAHAGIA nampak" itulah spekulasi yg akan org kata kn. normal lah kn.

Tapi ade jugak org yg saje2 buat diri mereka BAHAGIA walaupon pada hakikat yg sebenarnye mereka tidak BAHAGIA.. apa ada pada keBAHAGIAAN? kenapa semua oarang nk BAHAGIA..?eii busuk la kau kalau kau x tahu ape erti keBAHAGIAAN tu.. wei mcm aku ckp kn tadi semua org nk BAHAGIA la mangkuk.. kau dh idup bape lame?? x kn kau x penah tahu macam mana rase nye BAHAGIA tuh??PELIK tapi BENAR lah kau nie.. kau x tau ke ...KEBAHAGIAAN adalah hak milik setiap Insan..(wah pepandai jek aku ubah qute tuh eh) bahagia nie bersifat subjektif. kehidupan yg bahagia adalah :-

1. Aristoteles bila bercakap tentang bahagia mengatakan, "Bahagia itu adalah kesenangan yang dicapai oleh manusia."

2. Dale Carnegie pula menyatakan, "Hati yang bahagia dapat membuat muka tersenyum dan suara jadi bersahabat".

3. Martin Luther pernah mengungkapkan bahawa, "Kebahagiaan lebih banyak menipu dari kesusahan".

4. Abraham Lincoln pula pernah berkata, "Kebanyakan orang dapat berasa bahagia apabila mahu menjernihkan fikirannya".

5. Ibnu Kaldun pernah mengungkapkan kalimat ini bila menggambarkan maksud bahagia, "Bahagia itu adalah tunduk dan patuh mengikuti garis-garis yang ditentukan Allah dan perikemanusiaan".

6. Abu Darda pula mengingatkan bahawa, "Kebahagiaan sejati adalah mengusai dunia dan bukan dikuasai dunia".

7. Joss Billings menyatakan bahawa, "Lelaki yang paling bahagia adalah yang beristerikan wanita yang baik".


BAHAGIA YG AKU CARI tapi DERITA YG AKU DAPAT... mungkin benar kata org sebelum kita dapat yg terbaik kita akan dapat yg busuk dahulu.. sebelum kita mengecapi kebahagiaan kita diuji dengan penderitaan terlebih dahulu.. supaya bila kita mendapat kebahgiaan itu nanti kita akan menjaga nya dengan sebaik mungkin sebab kita macam mana perit nye sebuah penderitaan itu..Berapa banyak kita gagal itu x penting anggap lah kegagalan itu sebagai ujian dari yang maha esa.


to my alia @ makcik @ magkuk ko kena kuat, doa bebanyak insyaallah kebahagian akan bersama org2 yg sabar. insyaallah kebahagiaan akan bersama kita suatu hari nanti, ala mangkuk bukan kau sorg mcm nie tau.. ramai lagi org senasib, tah2 ade yg lagi teruk dari kau.. relax r.. aku nie pon.. same jek cam kau.. aku berdoa dan berserah jek pada Allah, biar lah takdir yg menentukn nya.kalau aku mmg dh tersirat dan tersurat aku mmg membujang sampai hujung nyawa aku terima je.. ye mmg rase jeles bila kita tgk semua kawan2 sebaya mahu pun junior2 kita jalan berpimpingan tangan dengan laki begelar suami, mengilik si comel yg begelar anak. come on la makcik kita enjoy la dulu..xpayah la pikir sangat.. buat sakit otak jek.. persetan kn org yg dh buat kau kecewa. semperna tahun baru nie, aku x nk kau sedih lagi..aku nk kau bangkit mcm BISKUT BANGKIT yg gebu2 dan sedap dimakan.. cair di mulut tidak di tanagan..(wah sempat lak aku mengiklan kan biskut bangkit mak kau kn)..kau delate jek die dari memori kau.. anggap saja yg kau x penah kenal die pon ok.. FULL STOP.



~Repekan oleh:H@ni~

2 comments:

Ieza said...

tul la tu..bawa2 la bersabar yek..

~H @ N i ~ said...

ieza:itu lah..bersabar dan terus bersabar..mesti ada reward utk org yg bersabar kn

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails