Monday, December 27, 2010

Cecita Saya

Si encem Aidil bakal pengganti Aidil Zakuan


Uouls masih ingat tak..dulu-dulu masa zaman sekolah rendah cikgu akan tanya kita apa cita-cita kita bila dah besar nanti.. cikgu suru bagi 3 option kan.. sebab cikgu nak tulis dalam kad personal kita tu..

apa cecita uouls semua.. adakah cecita tu dah pun menjadi kerjaya anda sekarang?? dulu asal cikgu tanya jek cecita nak jadi apa.. jawapan yang tepaling pemes amos mesti DOKTOR, CIKGU,POLIS, PEGUAM, ARKITEK dan yang agak-agak pemes jugak BOMBA,ASKAR saya dulu asal cikgu tanya nak jadi apa saya akan bagi option ini PEGUAM, CIKGU DAN POLIS lepas tu bila tahun berikut nya cikgu tanya lagi saya akan ulang-ulang benda sama tapi tebalik2 kan lah.. means kadang-kadang cikgu tu jadik pilihan petama dan kadang-kadang jadik yang terakhir ke macam tu lah..[kejaya sekarang saya langsung tak tersenarai pun]

saya teringat lagi ada 1 kawan saya ni dia bagitau di punya cecita nak jadi pekeja kilang.. terkesima cikgu saya masa tu.. lalu cikgu saya kata.. awak kalau nak keje kilang bukan naik bas biru tu tau.. tapi naik lah BMW.. masa tu saya tak faham apa maksud cikgu.. dan sekarang kawan saya tu dah mencapai cecita die.. die bagi tahu saya die keje kilang.. seperti yang dia impikan.. tapi saya tak tanya pulak la die naik bas biru atau pun BMW, tapi saya rasa die bukan calang-calang orang...


Tapi budak-budak zaman sekarang lagi educated.. tak seperti zaman saya dulu.. mereka sekarang dah pandai.. bila tanya apa cecita kamu.. ada yang jawab " I want to be an astrologist" my ambition is to be an engineer.. ada tak agak-agak nya yang jawab saya nak jadi seorang JURUKUR BAHAN yang berdaftar.. hehehe

Masa saya sekolah menengah saya dah tukar cecita nak jadi Wartawa ataupun pembaca berita.. sebab saya jatuh cinta tengok Dato Mahathir Lokman bercakap.. saya rasa macam best jek kerjaya ni.. terus berkobar-kobar tak henggat.. bila cikgu tanya laju-laju saya bagi tau " I want to be a reporter.." [sambil buat muka confident]

Lepas PMR saya tukar nak jadi Accountant pulak.. sebab masa ni saya suka giler belajar prinsip akaun.. saya rase best la prinsip akaun ni.. tu yang cecepat saya tukar cecita saya..

Tetiba lepas SPM result kuar prinsip akaun saya tak dapat A pun.. cuma B sajok..dan lagi sedih saya apply U untuk akaun pon x dapat.. than masuk lah form 6 sekejap.. masa tu saya dah give up sesangat.. rasa down sindrom kejap.. eh silap down sebab kawan-kawan saya dapat pegi U dan ada yang dapat pegi matrix.. itu lah padah sebab belajar main-main[huwaaaa] result SPM saya biasa-biasa saja.. tidak lah cemerlang pun.. masa ni dah start SPM sijil terbuka.. so dah xdek pangkat & aggregate dah.. tapi kalau kira aggregate saya dapat 18..

Lepas beberapa bulan sekolah saya dapat second intake masuk Uitm.. di situ lah kerjaya saya mula dibentuk.. saya tak de basic langsung dalam cos yang saya ambik tu.. masa apply tu saya main ambil sesuka hati.. tak sangka jugak saya berjaya tamat kan diploma & degree dalam bidang ini.. dan tak sangka sekarang dah 4 tahun saya begelar seorang QS [Juruukur Bahan]

Tapi sekarang saya macam nak tukar kejaya pulak.. mahu jadik photographer dan business woman pulak lah..lalalalalalala..

okeh itu saja repekan saya yang merapu2...


~Repekan oleh:H@ni~

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails