Thursday, May 26, 2011

Mengasah skill membuat DONUT king ;)




DONUT si comel ;)


Antara bahan2 nya

Doh yang siap di bentuk & direhat kan

Doh yang sudah siap di uli yg sedang berehat


Last week memalam gigih saya buat donut, mengasah skill yang tenggelam timbul ni. dah lama dpt resepi ni baru malam tu la saya mencuba.. Alhamdulillah menjadi cobaan pertama saya buat donut seoragng diri.. selalu buat together2 dengan omak saya..ehee

Buat 1 adunan dapat 20 bijik rezeki ofismate saya la dpt mkn sebab donut saya menjadi..suka kan kalau apa yang kita masak menjadi & org makan.. itulah kepuasan bila kita memasak.. saya suka masak kalau ada org yang suka makan..

Dulu masa zaman kanak2 ribena saya mmg suka berangan main masak2, lagak mcm chef tu ha kan..habis pekakas mskan mak jadi sasaran kami adek beradik. msk nasi goreng lah, masak sayur pucuk paku lah..diam2 dok bawak lari nasi dr rumah sorang sepinggan ke kebun belakang umah. nak masak kat dpur umah mak marah, jadi kami buat unggun api kat belakang umah la..dh siap msk tu berebut2 makan..xkira lah sedap ke tak pada kami masa tu sedap je ye lah mkn hasil masakan sendiri mesti lah rasa bangga..hehe..best betol masa tuh ;)

ooppsss melalut sudah nie.. eh korang nak ke resepi Donut yg saya buat tu?
nie pun hasil sumbangan opismate saya yang baik ati menjadi jugak saya buat..tinkiu kak maz ;)

Bahan-bahan donut si comel (anggaran utk 20 biji)

Bahan A
2 sudu makan butter (dicairkan & disejukkan)
1biji telur (di pukul kembang bersama butter yg dh sejuk tu

bahan B

1 cawan air suam
1 sudu susu pekat manis
3 sudu gula pasir (sesuai kn ikut suka hati,kalau x nak manis kurang kn)
1 paket mauripan (ibu roti)

campur kan semua bahan B dlm satu bekas bagi sebati & biar kan sebatian tu berbuih/kembang

Bahan C

3 cawan tepung gandum (msk dlm besen)

Cara-cara
1. Bila bahan B dh naik/kembang/berbuih2 agak2 dlm 10 minit) dan bahan A telur dh kembang2 (pukul ala2/buih2 sikit pun ok)
2. gaul kan bahan A+B ke dalam bahan C, uli doh bagi sebati dan rehat kan seketika agak2 dah naik bentuk kan lah doh tu ikut acuan tersendiri dan rehat kn seketika. Bila dh nampak naik boleh lah di goreng..
3. apabila sudah siap di goreng boleh lah di tabur gula atau pun di sira sambal ikut kesukaan masing2.

SELAMAT MENCUBA..aceehhh bajet macam chef one pulak ;)







~Repekan oleh:H@ni~

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails